آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
|
|
ديپلماسي رسانه اي با تاکيد بر نقش سازمان صدا و سيما
کتاب «ديپلماسي رسانه اي با تاکيد بر نقش سازمان صدا و سيما» حاصل پژوهش دانشگاهي علي محمد اسماعيلي است که در آن کوشيده تاثير رسانه ها بر سياست خارجي دولت ها و نقش صدا و سيما در حوزه ديپلماسي را مورد واکاوي و تحقيق قرار دهد.
جايگاه نظري موضوع ديپلماسي رسانه اي و ابعاد گوناگون آن در حوزه امنيت ملي ، پرستيژ ملي و حل و فصل بحران هاي بين المللي مباحثي است که در اين کتاب مورد توجه قرار گرفته است وبراي محققان و پژوهشگران رشته علوم ارتباطات و روابط بين الملل و ديگر علاقه مندان اين حوزه خواندني خواهد بود. انتشارات جام جم ، اين کتاب را در قطع رقعي با شمارگان سه هزار نسخه و در 224 صفحه با قيمت سه هزار و دويست تومان به چاپ رسانده است. سلام دوستان ببخشید که یه مدت نتونستم بیام و مطالب بدرد بخور براتون آماده کنم ( بدلیل مسائل خاله زنکی کلاسمون ) ولی به اصرار دوستان هر چی در چنته داشتم امروز بردم دادم به آقای عباسی ۰۹۱۴۷۹۲۸۸۳۱ هر کی خواست بره ازش کپی بگیره . البته رو وبلاگ هیچ کدوم رو نمی گذارم و هر کی که فقط از جزوه هام خوشش میاد نه از اسمم می تونه اون قسمت آخر رو که اسمم اونجاست کپی نگیره . ولی اون آدمهایی که وقتی جزوه هامو برمیدارن فورا اول اسمم پاک می کنند بدونند که کارشون عرفا شرا و قانونا خوب نیست و متناسب با منزلت اجتماعی شون ( مقام دانشجو ) نیست . به امید روزی که ارزش کار دانشجویی محترم شمرده بشه . امضاء دانشجویی که به جرات می تونم بگم یکی از فعال ترین افراد کلاس ( اووه چه ادایی ) ولی همیشه در هنگام اعلام نمره فقط سهم من نمره متوسط کلاس ( البته ببخشید که سرتون درد آوردم ولی دلم خیلی پره از کلاس و همکلاسی هام . اینهایی که نوشتم کلی سانسورشون کردم که به تریج قبای کسی برنخوره یه وقت ) نظریة شکاف آگاهی بر این عقیده استوار است که رسانه ها فاصلة اطلاعاتی بین طبقات مختلف مردم را روز به روز بیشتر می سازند. چرا که شیوة ارتباطات آنان با رسانه ها متفاوت است و چگونگی برخورداری آنان با میزان دسترسی به رسانه ها و نحوة استفاده از اطلاعات نیز یکی از عوامل وجود این شکاف محسوب می شود. این نظریه اولین بار توسط آقای فیلیپ تیکهونور و همکارانش ارائه شد.(philip J.Tichenor). در مقاله ای که وی در سال1970 ارائه کرده است به جریان رسانه های همگانی به عنوان عامل ایجاد تفاوت در میزان دانش و آگاهی مردم اشاده نموده و آن را ((نظریه شکاف آگاهی )) نام نهاده است.
وی معتقد است که همزمان با جریان اطلاعات توسط رسانه های همگانی در یک جامعه، بخشی از مردم که شرایط اقتصادی بهتری دارند ، دسترسی بیشتر و سریع تری نسبت به بخشی از مردم که وضع معیشتی نا مناسب تر دارند ، بدست می آورند . بنابراین ، شکاف در میزان آگاهی بین گروههای مختلف مردم بیشتر از آنچه که توسط رسانه ها کاهش یابد ، موجب افزایش فاصله ها بین آگاهی آنان می گردد.
اولین بار نظریه شکاف آگاهی توسط تیکهونور – دونوهو – اولین (Olien-Donohue-Tichenor) در دانشگاه مینوسوتا university of Minnesota در دهه 70 ارائه شد . آنها معتقدند که افزایش اطلاعات در جامعه توسط اعضاء جامعه بطور یکنواخت صورت نمی گیرد. بدین معنی که گروهی از مردم که از طبقات اقتصادی بالاترند ، توانائی و شرایط بهتری دارند تا اطلاعات را کسب کنند . پس مردم جامعه به دو گروه تقسیم می شوند.
گروه اول ، گروهی هستند که اعضاء آن را افراد تحصیل کردة جامعه تشکیل می دهند ، آنها اطلاعات زیادی دارند و در مورد هر چیز می توانند اظهار نظر کنند.
گروه دوم ، گروهی هستند که دانش و سواد کمتری دارند و آگاهی آنها در مورد مسائل پیرامونشان اندک است.
گروه با پایگاه اقتصادی پائین تر که با سطح سوادشان تعریف و طبقه بندی شده اند و آگاهی کمتری در مورد مسائل عمومی و اجتماعی خود دارند ، ارتباط مداومی با اخبار و رویدادهای مهم روز ندارند و اکثراً هم از عدم آگاهی خود نیز بی اطلاعند.
موضوع شکاف آگاهی نیز خود سبب افزایش فاصله بین مردم یک جامعه می گردد که در طبقه بالا و پائین (یا گروهای اول و دوم) قرار دارند.
تلاش برای بهبود وضع زندگی مردم از طریق رسانه های گروهی نه تنها همیشه مؤثر نبوده ، بلکه رسانه ها خود گاهی موجب افزایش تفاوت ها و فاصله ها بین اعضاء جامعه می گردند.
آقایان تیکهونور ، دونوهو، اولین ، درسال 1970، 5 دلیل عمده در تأیید این نظریه ارائه کرده اند:
1_ افراد گروه اول مهارتهای ارتباطی بهتری دارند و سطح تحصیلاتشان بیشتر استو قدرت خواندن و درک مطلب آنها بهتر بوده و اطلاعات کسب شده را به راحتی به خاطر می سپارند.
2_ افراد گروه اول ، توانائی نگهداری اطلاعات را به راحتی دارند و بدرستی می توانند از آن اطلاعات استفاده نمایند.
3_ افراد گروه اول به لحاظ موقعیت های اجتماعی خود ارتباطات بهتری با همتایان خود دارند که منجر به تبادل اطلاعات می گردد .
4_ افراد گروه اول به لحاظ نوع زندگی خود ، اساساً در معرض دست یابی به رسانه ها و اطلاعات آن ، پذیرش ، نگهداری و بکارگیری آن هستند.
5_ ماهیت نظام های رسانه ای این است که بیشتر برای افراد با سطح تحصیلات بالاتر و دارای پایگاه اجتماعی بهتر ، طرح ریزی می شوند.
به نقل از وبلاگ دریچه ای بسوی ارتباطات سلام به همه دوستان عزيزم بخصوص همكلاسي هاي گلم . اول تشكر از ايميل ها و تشريف فرمايي هاي مباركتون به اين وبلاگ و قسمت نظرها كه فقط نوشته بوديد پس جزوه ها چي شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عزيزان من ، قبلا نوشته بودم كه به دو دليل هيچ جزوه اي نمي زارم روي وب اول : چون قراره سوالات از جزوه هاي آقاي بزمي داده بشه نخواستم همكلاسي ها گيج بشن كه كدوم درستتر و كامل تره. دوم : فقط به احترام دوستم آقاي بزمي . البته تمامي جزوه ها تكميله ولي لطفا زنگ هم نزنيد . با تشكر، ارادتمند تك تك شما عزيزان حسين نصيري كريستيانو رونالدو بازيكن مطرح رئال مادريد قبل از اينكه معروف بشه ....
ای جان فرزند اگر مقیاس کربلا نبود و اگر زینب(س) نبود چه بسیار مردان و زنانی که در نیمهی راه باز میماندند. ادامه مطلب... امام خمینى از ولادت تا رحلتدر روز بیستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى ( 21 سپتامپر 1902 میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مركزى ایران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـر سلام الله علیها، روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر خـاكدان طبیعت نهاد . ادامه مطلب...
امیرالمؤمنین (ع) فرموده اند:
پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنيمت شماريد:
موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد ـ فى سبيل اللّه ـ موقع ناراحتى و آه كشيدن مظلوم. در چنين موقعيت ها مانعى براى استجابت دعا نيست.
میخوام توجه تون رو به رابطه زیبای اعداد و زوایا جلب کنم! ادامه مطلب... [حضرت آیتالله] خامنهای در سخنرانی خود که از تلویزیون ایران پخش میشد گفت که نه تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل و نه تحریمهای یکجانبه اتحادیه اروپا بر ایران تاثیر میگذارد. رویترز در این گزارش نوشت: “عالیترین مقام ایران، آیةالله خامنهای، روز یکشنبه ایالات متحده و متحدان آن را متهم کرد که با هدف پوشاندن مشکلات داخلی خود، در خصوص برنامه هستهای ایران سخن میگویند.” رویترز به نقل از مقام معظم رهبری اقدامات آمریکا و غرب را در خصوص پوشش مشکلات داخلی با استفاده از برنامه هستهای ایران را نابخردانه توصیف کرده است. این خبرگزاری به نقل از رهبر انقلاب نوشت: ....................... بقيه در ادامه مطلب ادامه مطلب... امیل دورکیم (1917 - 1858) خودكشی برنامه تحقیقی دورکیم و جان کلام آثار او، به سرچشمه های سامان و بی سامانیاجتماعی و نیروهایی راجعند که تنظیم یا عدم تنظیم هیئت اجتماعی را موجب می شوند. اثر دورکیم درباره خودکشی که بحث و تحلیل بی هنجاری یک از بخش های آن است، باید ازاین زاویه مورد مطالعه قرار گیرد. دورکیم پس از کشف این واقعیت که علت برخی ازانواع خود کشی را می توان در بی هنجاری یافت ،خودکشی ناشی از بی هنجاری را به عنوانشاخص درجه معمولاً غیر قابل اندازه گیرییکپارچگی اجتماعیبکار برد. بر خلاف آنچه کهظاهراً استنباط می شود، این نوع استدلال دوری، بلکه کاربرد وسیعتر روش تحلیل دورکیمبود
ادامه مطلب... وبر درتعریف طبقه چندان از مارکس فاصله نگرفته بود . به نظر او ،طبقه یک دسته از انسان ها را در بر می گیرد که از یك سودر ترکیب بخت های زندگی شان یک عنصر علی مشترک داشته باشند ، و از سوی دیگر عنصری که منحصراً با منافع اقتصادی در تصاحب کالاها و فرصت های کسب درآمد بازنموده میشود.و از سوی سوم تحت شرایط تولید کالایی یا بازار کار متجلی می شود. وبر از این جهت که می گفت پایگاه طبقاتی لزوماً به کنش اقتصادی طبقاتی یا سیاسی نمی انجامد،بسیار به نظر مارکس نزدیک شده بود. او چنین استدلال می کرد که کنش اشتراکی طبقاتی تنها زمانی پدیدار می شود که وابستگی های میان علت ها و پیامدهای موقعیت طبقاتی ، وضوح پیداکنند؛ ادامه مطلب... نمونة آرمانی(Ideal type) وبر برای گریز از رهیافت منفرد کننده و جزیی بینانه آلمانی و تاریخ گرایی ، یک ابزار مفهومی کلیدی را با عنوان نمونه آرمانی ساخته و پرداخته کرد. دراینجا باید یادآور شویم که وبر بر این باور بود که هیچ نظام علمی ای نیست که بتواند تمامی واقعیت های عینی را بازتولید کند و نیز هیچ دستگاه مفهومی ای نیست که بتوانددر باره تنوع بی پایان پدیده های جزیی جان کلام را بگوید. همه علوم به گزینش وتجریدنیاز دارند. با این همه، یک دانشمند ممکن است در هنگام گزینش دستگاه مفهومی اش دجار سردرگمی شود؛ زیرا زمانی که با مفاهیمی بسیار کلی كار می كند- مانند زمانی كه به تبیین سرمایه داری یا پرو تستانت یسم تحت مفاهیم كلی اقتصادیا دین می پردازد- احتمالاً باید اختصاصی ترین جنبه های پدیده های موردبررسیاش را ندیده گیرد؛ از سوی دیگر، زمانی که به مفهوم پردازی های مرسوم یک تاریخنگار متوسل می شود و پدیده مورد بحث را در جزئیت آن می بیند، دیگر مجالی برایمقایسه پدیده های مرتبط برایش باقی نمی ماند. مفهوم نمونه آرمانی برای رهایی از اینسردرگمی ساخته شده است.
ادامه مطلب... مخاطب در این نظریه منفعل است،چون معتقد به یک رابطه سه گانه بین رسانه ، جامعه و مخاطب است.مخاطب عصر حاضر به خاطر وجود دو نیاز به رسانه وابسته است : 1- نیاز به بهداشت اطلاعات (اطلاع از تحولات جامعه نوین و مدرن شهری )
2- نیاز به ندانستن و گریز از واقعیت (برنامه های طنز در اوقات فراغت )
خصوصیات این نظریه :
1- تداوم نیازها ، زیرا با رفع یک نیاز ، نیاز دیگری مطرح می شود که باید توسط رسانه رفع شود.
2- هر چه نیازها بیشتر باشد ، میزان وابستگی بیشتر می شود. و تاثیر رسانه ها بر رفتار ونگرش مخاطب بیشتر می شود.
تفاوت نظریه وابستگی مخاطب با تزریقی دراین است که درافراد انفعال و اعتیاد به وجود می آورد.
** براساس نظریه تزریقی مخاطبان فیلم های خشن ، خشن میشوند و بر اساس نظریه استحکام تنها کسانی که زمینه خشونت دارند ، خشن می شوند و بر اساس نظریه وابستگی مخاطب ، مخاطبان تنها یک حس انفعال و رکود دارند و دچار بی حسی می شوند و عکس العملی نشان نمی دهند.
انتقاد وارده به نظریه وابستگی :
مطلق انگاشتن نقش رسانه ها و نادیده گرفتن ویژگی های فردی و ارتباطات میان فردی از انتقادهای وارده است.به عبارت دیگر ، این نظریه رسانه ها را در انجام تغییرات نگرشی و رفتاری توانای مطلق می داند در حالی که توانایی رسانه ها خود متاثر از زمینه های قبلی مخاطب و ساختارهای اجتماعی است.
امید
شخصی را به جهنم می بردند. در راه بر میگشت و به عقب خیره میشد. ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید. فرشتگان پرسیدند چرا؟ پروردگار فرمود: او چند بار به عقب نگاه کرد... او امید به بخشش داشت عشق امیری به شاهزاده گفت: من عاشق توام. شاهزاده گفت: زیباتر از من خواهرم است که در پشت سر تو ایستاده است. امیر برگشت و دید هیچکس نیست. شاهزاده گفت: عاشق نیستی ! عاشق به غیر نظر نمی کند. فکرزیبا دخترک طبق معمول هر روز جلوی کفش فروشی ایستاد و به کفش های قرمز رنگ با حسرت نگاه کرد بعد به بسته های چسب زخمی که در دست داشت خیره شد و یاد حرف پدرش افتاد : اگر تا پایان ماه هر روز بتونی تمام چسب زخم هایت را بفروشی آخر ماه کفش های قرمز رو برات می خرم. دخترک به کفش ها نگاه کرد و با خود گفت: یعنی من باید دعا کنم که هر روز دست و پا یا صورت 100 نفر زخم بشه تا... و بعد شانه هایش را بالا انداخت و راه افتاد و گفت: نه...خدا نکنه... اصلآ کفش نمی خوام.
مطلب ارسالي از دوست خوبم آقاي نوري امروز که زمین و آسمان می گرید
|
تبادل لینک هوشمند قالب های نازترین جوک و اس ام اس زیباترین سایت ایرانی جدید ترین سایت عکس نازترین عکسهای ایرانی بهترین سرویس وبلاگ دهی وبلاگ دهی LoxBlog.Com |